5 september 2014

Joepie! Terug rekenen!
Na 2 maanden vakantie zijn we in het tweede leerjaar opnieuw gestart met rekenen. Eerst brachten we allerlei zaken in orde en maakten we afspraken en dan zijn we er echt ingevlogen! We herhaalden de getallen tot 20. We keken of iedereen zijn splitsoefeningen nog goed kent en losten al enkele sommen op.
Elke dinsdag en donderdag maken we de splitsoefeningen tegen de tijd. Een overzicht van de resultaten zit in de rode map.
Mogen we ook vragen om elke week 2 keer de splitsoefeningen te oefenen thuis. Dit kan met de oefendoos, op de computer, op een blaadje,...

... en natuurlijk ook opnieuw taal!
in de taalles zijn we meteen van start gegaan met ons eerste thema "Beestig leuk!". We maakten kennis met het eendje Eddie dat naar de dierentuin ging. Daarna moesten we luisteren naar instructies en speelden we verschillende dieren na. Dat was SUPERTOF! We zochten verschillende dieren op de plattegrond en waren enorm nieuwsgierig naar het geheime dier... Weet jij nog welk dier dat was?
We herhaalden de letters die we leerden in het eerste leerjaar. Op vrijdag deden we daar ook een oefendictee van. Volgende week starten we met het eerste woordpakket en staat het eerste echte dictee op de planning... Spannend!
Vergeten jullie niet elke week 5 keer te lezen? Zo kan je maandag een stempel verdienen op je leeskaart.

Schitterend!
Ook onze eerste les W.O. (wereldoriƫntatie) zit erop. We zijn gestart met het thema "Schitterend". We zochten naar de talenten bij onszelf en leerden ook de talenten bij een ander kennen. Na elk thema wordt het boekje mee naar huis meegegeven en volgt er een toets. Dit zal steeds in het agenda geschreven staan.

Een gevaarlijke of toch een lieve draak?
Natuurlijk hebben we ook geknutseld! We luisterden naar het verhaal van Jasper die ten strijde trok tegen gevaarlijke draken. We bekeken ook enkele foto's van draken om nadien zelf aan de slag te gaan met papier en tijdschriften. Hoe ziet jouw draak eruit?

Tandemlezen!
Net zoals in het eerste leerjaar hebben we elke week tandemlezen. In het tweede leerjaar doen we dit met het vijfde leerjaar. Zo oefenen we ons lezen en op het einde kunnen we genieten want dan lezen de leerlingen van het vijfde voor ons voor. Deze week maakten we alvast kennis met ons leesmaatje en mochten we al even samen lezen... Gezellig!

De beertjes!
In het tweede leerjaar werken we vaak met de beertjes. Zo zijn er 4! De beertjes vertellen dat we eerst goed moeten nadenken over wat we gaan doen en dat we pas daarna echt mogen starten om ten slotte goed na te kijken. We gebruiken die beertjes ook als bladwijzer tussen ons agenda. Zo kan je ook je huiswerk maken met de beertjes.

Een blokfluit!
In de klas kregen we onze eigen blokfluit al. Deze wordt door de school aangeboden en zit in de maximumfactuur. De blokfluit mag ook gebruikt worden in de muziekschool, fanfare,... maar moet wel elke donderdag terug mee naar school komen. De uitleg gaat juf Lut over enkele weken pas kunnen geven want zij is nog even thuis wegens ziekte. Juf Kaat zal daarom ook volgende week de muzische les overnemen. Deze week werkten we ook al bij juf Kaat en mochten we in groepjes leuke toneeltjes verzinnen! Superleuk!

... en volgende week?
Volgende week beginnen we op maandag met turnen bij meester Sander. We werken ook verder aan ons thema "Schitterend" en natuurlijk hebben we ook rekenen en taal.
Op donderdag brengen we voor de eerste keer een bezoek aan de bib. Dat doen we elke maand. Wie thuis een eigen bibkaart heeft, mag deze donderdag alvast meebrengen.
Vrijdag gaan we weer met vijfde leerjaar tandemlezen en staat ook de eerste werkwinkel op de planning.

Geniet van het kermisweekend en tot maandag!
meester Glenn en juf Eline


FOTO VAN DE WEEK
Onze eerste fotograaf van de week was Lisse. Wat heeft ze het goed gedaan! Als een echte fotografe liep ze door het tweede leerjaar. Het resultaat is deze mooie foto van de week. Akke toont hier zijn kaartje van de werkwinkel. Knappe foto, Lisse! Je hebt het goed gedaan!


LIED VAN DE WEEK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten